12345

۹ نکته درباره بهینه سازی خزنده ها برای سئو

۹ نکته برای بهینه سازی خزنده ها برای سئو

وقتی عبارت (بهینه  سازی موتور جست و جو )را میشنوید اولین چیزی  که  به ذهن شمامیرسد چیست ؟  در این گونه مواقع  ذهن من به سراغ  فهرستی از عوامل میرود که دررتبه بندی سئو نقش  مهمی را ایفا میکنند مانند استفاده از برچسب های مناسب و کلیدواژه  های مرتبط   یا نقشه سایت ,عناصر طراحی و  یک جریان پیوسته برای ارائه  محتوایی با کیفیت  بالا  .

 به هر حال  ما  متوجه شدیم  که  باید خزنده ها  را  نیز وارد فهرست  خود کنیم در حالیکه  بسیاری از کارشناسان سئو  , این  قضیه  را نادید ه گرفته اند  زیرا  به خوبی درک  نشده است. Khutarniuk , برخی از  عناصر  مکمل  را وارد  این  فهرست کرده است  که  حاکی از آن  هستند که خزنده ها نیز باید  بهینه سازی شوند.

9 نکته برای بهینه سازی خزنده ها برای سئو

بودجه  خزنده چیست ؟ موتورهای جست و  جو و  سرویس های وب از روبات  های خزنده وب استفاه میکنند  مانند عنکبوت  ها تا در صفحات وب  بخزند و  اطلاعاتی را در مورد آنها  جمع آوری کنند و  آنها را به  شاخص اضافه  کنند . این  عنکبوت ها همچنین  میتوانند  لینک ها را در  صفحاتی  که  مشاهده  میکنند کشف کنند و  تلاش میکنند تا در این صفحات  نیز بخزند .

 نمونه ای از این روبات ها  که  با آنها آشنا هستید  عبارتند از Googlebot  که صفحات  جدید را کشف میکند و  آنها را به  شاخص گوگل اضافه میکند و  Bingbot, که معادل مایکروسافت است .اغلب ابزارهای سئو و سرویس های وب نیز برای جمع آوری اطلاعات بر عنکبوت ها  متکی هستند. برای مثال  شاخص بک  لینک  WebMeUp  با استفاده  از عنکبوتی  به  نام  BLEXBot  ساخته میشود و روزانه  به طور  معمول در حدود ۱۵ میلیون  صفحه  میخزد و  داده  های مروبوط  به  بک  لینک  ها  را جمع  آوری میکند.

 شما همچنین میتوانید از ابزارهایی مانند  Google Search Console و Bing Webmaster Tools برای محاسبه  میزان  خزنده ها  در وبسایت  خود استفاده کنید .

بنابراین برای مشاهده  تعداد صفحاتی  که به طور  متوسط  در هر روز خزنده ها  وارد آن شده اند  باید  به آدرس  Crawl > Crawl Stats  مراجعه  کنید .

آیا بهینه  سازی  تعداد خزنده ها به سئو شباهت دارد ؟ پاسخ این  سوال ,هم  خیر و هم بله است  درحالیکه در هر دوی این بهینه سازی ها  هدف ما این است  که  صفحه  مورد نظر ما از قابلیت مشاهده بیشتری  برخوردار شود و این امر ممکن است بر SERP نیز تاثیر بگذارد .سئو ممکن است تاثیر بیشتری را بر تجربه کاربران بر جای بگذارد در حالیکه بهینه سازی عنکبوت فقط  بر جذب کردن  روبات  ها  متمرکز است .

 نحوه بهینه سازی خزنده ها

۱٫ ابتدا مطمئن  شوید که  صفحات  شما از قابلیت  ورود برای خزنده ها  برخوردارند : این امر در صورتی امکان  پذیر است که  عنکبوت های موتور جست و جو بتوانند   لینک  های موجود در صفحات  را  پیدا  کنند و  از آنها پیروی کنند . بنابراین لازم است که  شما نیز htaccess و robots.txt  را مورد تایید  قرار دهید به  گونه ای که آنها  نتوانند صفحات مهم شما را  مسدود کنند .

همچنین ممکن است شما بخواهید ورژن هایی از این صفحات را فراهم کنید که بر فایل های ویدیویی متکی هستند   مانند Flash و Silverlight.

 البته  معکوس این  قضیه  نیز در مواردی صدق میکند که  بخواهید از نمایش یک صفحه  درنتایج  جست و جو جلوگیری کنید  . به هرحال دراینجا قرار دادن Robots.txt درفهرست “Disallow,کافی نیست و گوگل نیز اعلام کرده  است که Robots.txt Disallow تضمین نمیکند که   این صفحه در نتایج  ظاهر نشود .

 اگر اطلاعات  خارجی ,ترافیک  را به سمت صفحه ای هدایت  کنند  که شما آن  را غیر  مجاز کرده اید  گوگل ممکن است این  تصمیم  را اتخاذ کند که این  صفحه هنوز هم مرتبط  است .در این  گونه موارد لازم است تا  صفحه  را از شاخص گذاری    با استفاده  از روبات  های غیرشاخص   یا  X-Robots-Tag HTTP  بازدارید .

برچسب  noindex meta : 

برچسب متای زیر را در قسمت  <head>صفحه  خودقرار دهید  تا به این  طریق از شاخص گذاری صفحه شما از طریق  خزنده های وب جلوگیری شود.

برچسب X-Robots- : 

مورد  ذکر شده  در قسمت  زیر را  در تیتر HTTP  خود قرار دهید  تا  به  این ترتیب  خزنده ها بدانند که نباید به  صفحه  شما شاخص بدهند.

X-Robots-Tag: noindex

۲٫ با احتیاط از فایل های رسانه ای استفاده کنید .

 برخی مواقع روبات گوگل نمیتواند وارد محتوایی مانند JavaScript, Flash, و HTML.  شود البته این  موارد به زمان  گذشته مربوط میشدند .  به هر حال حتی اگر گوگل  بتواند این  فایل  های رسانه ای را بخواند ممکن است  موتورهای جست و جو از این  قابلیت برخوردار نباشند و این  امر  بدان  معنا است که  باید با احتیاط از این  فایل ها  استفاده  کنید.

۳٫  از زنجیره هایی که  تغییر  جهت  ایجاد میکنند  دوری کنید

 هر کدام از URL های شما   مقداری از  بودجه خزنده های شما  را از بین میبرد  وقتی که در وبسایت شما از این  زنجیره های طولانی استفاده شود حدود ۳۰۱ الی ۳۰۲ تغییر جهت مجدد در هر ستون صورت میگیرد و عنکبوتهایی مانند Googlebot نیز ممکن است قبل از رسیدن  به  مقصد  از مسیر خارج  شوند  و این امر  بدان معناست که آن  صفحه  ,شاخص گذاری نمیشود .

۴٫ لینک  های شکسته را  مجددا تعمیر کنید .

 این یکی از تفاوت  های اساسی در بهینه سازی روبات گوگل و سئو است  زیرا این امر نشان میدهد که لینک های شکسته  ,نقش مهمی  را در رتبه  بندی ایفا نمیکنند  و حتی به میزان  قابل  توجهی نیز  از توانایی  روبات  گوگل برای شاخص گذاری و رتبه  بندی سایت شما جلوگیری میکند.

۵٫پارامترها را درURL دینامیک  تنظیم کنید.

عنکبوت  ها , URLs  های مجزایی را  که به صورت صفحات یکسان تلقی میشوند درست میکنند .  به این ترتیب شما میتوانید با  مراجعه به کنسول  جست و جوی گوگل  و کلیک  بر روی Crawl > Search Parameters  به راحتی  پارامترهای URL  را مدیریت  کنید  .

  به این ترتیب میتوانید این امکان را برای  روبات  گوگل فراهم کنید تا  بداند که آیا   CMS شما ,پارامترهایی  را به URLشما اضافه میکند که  محتوای صفحه  را  تغییر  ندهد .

۶٫نقشه  سایت  خود را  پاک  کنید

 نقشه سایت XML هم  به روبات  های عنکبوت و  هم  به کاربران شما  کمک میکند تا محتوا را  بهتر  سازماندهی کنند و  یافتن  آنها نیز ساده تر است .  به  این ترتیب سعی کنید تا  نقشه  سایت  خود را به روز نگه دارید . یک روش ساده  تر برای دستیابی به  این هدف , استفاده از ابزاری  مانند Website Auditor  است . شما میتوانید با استفاده ازژنراتورنقشه سایت   Website Auditor’s XML, d یک  نقشه  سایت  مناسب  را  تولید کنید و همه  صفحات مثتنی  شده  را نیز جدا کنید .

۷٫ از مطالب موجود استفاده کنید

RSS, XML, and Atom,  این امکان  را  برای وبسایت ها  فراهم میکنند تا  محتوا  را به کاربران تحویل  دهند حتی زمانی که  بر روی  وبسایت شما  گردش نمیکنند. این امر ,امکان آن را  برای کاربران  فراهم میکند تا  در سایت های مورد علاقه خود ,  عضو  شوند و  هر زمانی که  محتوای جدید ,  چاپ  شد   بروزرسانی هایی نیز در آن صورت میگیرد.

۸٫  لینک های داخلی بسازید

 لینک سازی هنوز هم یک موضوع داغ است . دراینجا اشاره هایی به این موضوع  صورت گرفته  است که  لینک  های خارجی  با تعداد عنکبوت هایی که از سایت  شما دیدن میکنند تناسب دارند .

 ۹٫  انسجام  لینک  های داخلی را حفظ کنید

 اگر ساختارسایت شما به خوبی  سازماندهی  شود این  روبات های جست و جوگر میتوانند  باعث شوند تا  محتوای شما  به  راحتی کشف شود بدون  آنکه بودجه خزنده  شما را از بین  ببرند.

منبع :searchenginejournal.com 

مقالات مرتبط :بهینه سازی موتور جست  و جو

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *