ترفندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

همه ی مردم در زندگی خود با بازاریابی در ارتباط اند. بازاریابی فرایندی است که از طریق آن، استاندارد زندگی مردم توسعه یافته است. تعداد زیادی از افراد فکر می کنند که بازاریابی با فروش یکی است، اما در حقیقت، فعالیت بازاریابی قبل و بعد از فروش نیز انجام می شود. بازاریابی عملا فعالیت های زیادی (مانند تحقیقات بازاریابی، توسعه ی کالا، توزیع، قیمت گذاری، فروش شخصی و..) را شامل می شود و هدف آن ارضای نیازهای خریداران و همزمان نیل به اهداف سازمانی است.

تعبیر قدیمی بازار به معنای محل ارتباط چهره به چهره ی مشتری و فروشنده، و مکانی برای تلافی عرضه و تقاضا بین آنهاست. در دنیای امروز، با مجموعه تحولات و پیشرفت های صورت گرفته در آن ،برای خرید و فروش، به حضور فیزیکی دو طرف در یک مکان واحد نیازی نیست.

گسترش وسایل و امکانات حمل و نقل و اطلاع رسانی و ارتباطی مانند تلفن و سیستم های پستی زمینه ای به وجود آورده است که شرکت ها بتوانند سفارش های مشتریان خود را از سراسر جهان دریافت و کالای مورد نظر را برای آنها ارسال کنند. چنانکه پیش تر گفتیم، در تعاریف جدید دانش اقتصاد ، بازار شامل مجموعه ای از خریداران بالقوه و بالفعل است که برای دریافت کالا، خدمات یا هر چیز با ارزش دیگری به وجود آمده است.

محدوده ی خاصی برای بازاریابی مشخص نشده و بازاریابی یک مفهوم کلی است که در هر منطقه ی جرافیایی اعم از شهر، استان، کشور یا بین کشورها و در سطح بین المللی انجام می پذیرد.

البته در هر سطحی، ملاحظات خاصی در سطح بین المللی، نسبت به بازاریابی در داخل کشور یا منطقه ای بومی، با پیچیدگی بیشتری موجه است و عواملی از جمله فرهنگ، فضای سیاسی، عوامل اقتصادی و سطح تکنولوژی خاص هر کشور و ناآشنایی با عناصر یاد شده، موجبات چنین پیچیدگی هایی را فراهم می کند. هر فرد و هر کشوری ویژگی های خود را دارد. با توجه به این تفاوت ها هرگز نمی توان تجربه ی یک کشور را در مورد دیگری مورد استفاده قرار داد. در صورتی که مشتریان، رقبا، کانال های توزیع و رسانه های  موجود در کشورهای مختلف با هم متفاوت باشند، ضروری است که برنامه و فعالیت های بازاریابی یا توجه به شرایط تغییر کند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

پیشرفت و توسعه ی روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاثیرات عمیق و گستره ای در فرایند های تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین زمینه ی بازاریابی الکترونیکی با پوشش جهانی، امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای بین المللی را فراهم ساخته است اما بسیاری از شرکت ها در زمینه چگونگی استفاده از روش های گوناگون بازاریابی الکترونیکی و تاثیرات آن در بازارهای صادراتی ، از اطلاعات و آگاهی های لازم برخوردار نیستند . اینترنت از مهم ترین و بحث انگیزترین موضوعات در تجارت و آموزش بازرگانی است. سرعت توسعه ی بازاریابی اینترنتی بسیار بالاست به طوری که با کندی تحقیقات و انتشار نتایج آن هم سنگ نیست.

مشخص است که بنیادهای تجاری به سرعت در حال تحول و استقرار در نقاط پویای جدید است و لذا اینترنت را باید از پردامنه ترین رسانه ها  دانست که تغییرات بی شماری در حوزه بازاریابی و توسعه ایجاد کرده است.

این  قابلیت ها بسیاری از حوزه ها را در بازاریابی تحت تاثیر قرار داده است، که از جمله می توان به بخش بندی و هدف گذاری، قیمت گذاری، خدمات دهی به مشتری و مدیریت روابط مشتری، بسته بندی، ارتباطات بازاریابی ،پیشبرد، کانال توزیع و زنجیره ارزش ، بازاریابی جهانی و علامت تجاری اشاره کرد.

بسیاری از بازاریابانی که در سال های اولیه ی دسترسی مردم به اینترنت، فعالیت آنلاین خود را آغاز کردند، اشتباهات بزرگی را در زمینه ی برند سازی و فعالیت های بازاریابی در محیط اینترنت مرتکب شدند. بسیاری از آنها فکر می کردند، فرایندهای برند سازی در این محیط کار ساده ای است. بنابراین، با استفاده از فعالیت های تبلیغاتی خیره کننده به برندسازی آنلاین پرداختند. در این میان بعضی از تلاش های بازاریابی توانست توجه مصرف کنندگان را چلب کند.اما آنها به ندرت توانستند در ذهن مصرف کنندگان آگاهی روشنی از محصولات و خدمات متمایز تحت برندخود، علل تمایز محصولات از رقبا و از همه مهم تر علل خرید مشتری ها از این محصولات ایجاد کنند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *